בחירת חברת ניהול בית משותף
בשנים האחרונות עקב בניית בניינים רבי קומות צצו ועולות כפטריות אחרי הגשם חברות המגדירות את עצמן חברות ניהול בית משותף. לא כל חברה המכנה את עצמה חברה לניהול בתים משותפים אכן היא כזו. על מנת לנהל חברה כזו יש צורך בידע רב, אמינות ואחריות. לא פעם נתקלנו בחברות שקמו, גבי סכומי עתק מהדיירים ונעלמו אחרי שהשאירו אחריהן חובות לא קטנים.
על מנת לבחור חברה לניהול הבית המשותף יש צורך לבצע עליה מחקר שיכלול את וותק החברה, אמינותה והמלצות. כמובן שלקבל גם מספר הצעות לשרותים ומחירים על מנת שיהיה ניתן להשוות בין החברות השונות.
רוב חברות ניהול בית משותף הן חברות טובות כאשר לכל חברה היתרונות והחסרונות שלה.
תפקיד חברת ניהול בית משותף
בעיקרון תפקיד חברה לניהול בית משותף הוא כלהלן:
- גביית כספים
- אחריות על אחזקת מעליות
- מערכות כיבוי אש
- חשמל
- ניקיון
- גינון
בקיצור - טיפול בכל המערכות והאלמנטים של הבניין המשותף.
ההחלטה על העברת הטיפול בבניין מוועד הבית לחברה לניהול בתים משותפים יש לקבל באסיפת הדיירים.
לאחר ההחלטה על הוועד לאתר לפחות 3 חברות בתחום זה, לקבל מהם הצעת מחיר, לבדוק את החברות הן באמצעות האינטרנט, הן להתקשר ללקוחות החברה ולקבל מהם פרטים על איכות ואמינות החברה.
לאחר קבלת הצעות המחיר יש להחליט על החברה שאיתה תרצו לעבוד. לא תמיד ההצעה הזולה היא הטובה. ייתכן והצעה זולה במיוחד מעידה על קשיי החברה. כאמור, יש לבחון את החברות בזהירות.
חוזה מול חברת ניהול בית משותף
בחוזה בין ועד הבית לבין חברת ניהול ועד בית יש להגדיר במדויק את תפקיד החברה בבניין ועל מה היא אחראית. לא תמיד החברה תטפל בכל המערכות. יתכן, כדוגמא, שהטיפול במעלית יהיה באחריות הועד מול חברת המעליות שאיתה הם עובדים זה זמן רב ומרוצים ממנה.
בשלב ראשון כדאי לחתום על חוזה לשלושה חודשים בלבד על מנת להתרשם מיכולות ואמינות החברה. את התשלומים לחברת החשמל והמים כדאי שהוועד יבצע לבד. נתקלנו כבר לא פעם שהחברות גבו את הכסף אך לא שילמו כלל או לא שילמו בזמן והנטל נפל על כתפי הוועד. רק אם ווידאתם ואתם סומכים על החברה השאירו לה את התשלומים.
עוד נושא חשוב הוא טלפון של החברה המאויש 24 שעות וזמן הגעה לטיפול בתקלה מרגע ההודעה על כך.
דוגמא לחוזה ניהול בית משותף תוכלו לראות במדריך לועד הבית.