איטום גגות - מדריך קצר בנושא וועדי בתים

איטום גגות הוא שלב קריטי בשמירה על הבניין המשותף והפרטי. נזילה קטנה מהגג יכולה לגרום לבעיות רבות יקרות ומטרידות. בהמשך הסבר על הנושא

שתף תוכן זה


איטום גגות הבית מפני מי גשמים ונזילות מים מדודים שמותקנים על הגג הוא מרכיב הכרחי וקריטי באחזקת הבית. איטום איכותי של הגג יכול להגן עליו מפני מים לתקופה של מספר שנים. איטום לא מקצועי יכול לקרוס כבר בחודשי החורף הראשון ולדרוש פירוק של כל שכבות האיטום של הגג וגם להשאיר נזקים ניכרים של רטיבות במבנה ופגיעה ברכוש. היום יש הרבה חומרי איטום טובים מעבר לזפת הישנה והמוכרת והבחירה בניהם צריכה להיות קודם כל נגזרת של המצב הנוכחי של הגג.

חפשו פיתרון איכותי, לא פיתרון זול

כל ועד בית טוב יחפש קודם כל להוריד בעלויות ככל שניתן. זיפות ואיטום הגג הוא הוצאה לא קטנה והגביה מהדיירים לא הולכת להיות פשוטה. ועדיין, בכל מה שנוגע לאיטום, יותר מכל תחום אחר, הפתרון הזול הוא בדרך כלל לא המוצלח ביותר ובחלק מהמקרים הוא עשוי לגרום לכם לשלם הרבה יותר בטווח הארוך. איטום לא מקצועי, לא יעיל או תוך שימוש בחומרים לא מתאימים יגרום לקריסה של כל מערכת האיטום שעל הגג וידרוש קילוף של כל השכבות וחשיפה מחודשת של הבטון הערום. אל תאמינו למי שינסה לחסוך לעצמו את קילוף הגג ויציע חומרים מיוחדים שיפתרו את הבעיה כבמטה קסם. איטום טוב הוא איטום מקצועי ויסודי.

חומרים נפוצים לאיטום גגות

כאמור, מלבד הזפת החם שהורגלנו לראות על גגות הבתים מאז ומעולם נוספו בעשורים האחרונים מספרי חומרי איטום איכותיים לא פחות שמגיעים כיריעות או כחומרים למריחה. היריעות הביטומניות הן הנפוצות ביותר מבין חומרי היריעה ולצידם תמצאו גם יריעות מ-PVC . החומרים המשחתים, האוטמים את הגג באמצעות מריחה הם חומרי איטום פוליאוריתנים או פולימרים ויש גם חומרי איטום ביטומנים. כל אחד מאלה יכול להעניק לגג איטום טוב ובלבד שהחומר יותאם למצב הגג ויחובר אליו בתהליך עבודה נכון ויסודי.

שכבת היסוד

חומרי איטום גגות מגיעים עם חומר קישור או פרמייר בלעז, חומר שמטרתו לחבר באופן הטוב ביותר בין חומר האיטום לתשתית שכבר קיימת על הגג, בין אם היא בטון חשוף או שכבת איטום קודמת מסוג כלשהו.

באיזה חומר איטום לבחור

הבחירה בחומר האיטום המתאים ביותר היא רוב הסיפור – והיא משפיעה מאוד על מידת העמידות של העבודה לאורך זמן. הבחירה תלויה בתשתית הקיימת על הגג כשחומר איטום עובד הרבה יותר טוב על שכבת תשתית של חומר דומה או בעל מאפיינים דומים (מאותה משפחת חומרים). לכן, על גבי גג מזופת כדאי לאטום בשכבת זפת נוספת או ביריעות או משחה ביטומנית שהן בעלות מאפיינים דומים. חומרים אחרים מתאימים פחות. יריעות ביטומניות מתאימות גם לגגות חדשים מבטון או גגות מרוצפים. המבנה הייריעתי הגמיש הופך אותן לעמידות מפני פגיעות שונות.


חומרי האיטום האקריליים יכולים לתת איטום ובידוד טובים אבל הם לא עמידים בפני מים עומדים ולכן מתאימים יותר לגגות משופעים. איטום באמצעות יריעות PVC  הוא עמיד מאוד ולא דורש שכבת הלבנה נוספת, הצרה היא שכשל קטן בהתקנה המורכבת שלהן על הגג יגרום לנזילת מים תחת שכבת הפלסטיק שיהיה קשה לאתר אותה. חומרי האיטום הפוליאוריטנים הם חדשים יחסית בשוק ובינתיים הם מביאים לתוצאות מצוינות. בגלל העלות הגבוהה שלהם הם עדיין לא נמצאים בשימוש נרחב בארץ.

מוזמנים להגיב על הכתבה איטום גגות - מדריך קצר בנושא וועדי בתים:

שתף תוכן זה